För konstnärer är utställningar en del av jobbet då det är den offentliga scenen för att visa upp gjorda alster. Även om konsten frodas i det kreativa och inte utifrån ekonomiska premisser är intäkter till viss del ändå viktigt. Åtminstone för att kunna livnära sig på konsten och helt enkelt gå runt rent ekonomiskt i yrkesrollen som konstnär.
I den här artikeln ger vi dig några direkta tips på hur du själv arrangerar en utställning med syftet att nå ut med din konst. Hur förmedlar du genuin konst i en kommersiell kontext?
Förberedelse A och O
Ingenting färdigställs över en natt, oavsett om det gäller konst, musik eller teater. När du planerar att anordna ett event eller utställning i ditt eget namn behövs tid till förberedelse för alla ingående delar. Att hänga upp alster eller ställa fram installationer i ett utställningsrum är en sak, men att förbereda en lokal och bjuda in rätt människor är något helt annat. Du behöver helt enkelt gott om tid för att arrangemanget ska planeras på ett smidigt sätt samt genomföras smärtfritt.
Ett smart tips är att anlita professionell flytthjälp för att smidigt rigga olika ställningar eller flytta saker från en plats till en annan. Våga helt enkelt ta hjälp av andra för att själv kunna fokusera på rätt sak – i detta fall konsten. När du har bestämt var utställningen ska äga rum bör du tidigt kontakta en städfirma för att garantera ordning och reda från dag ett. Professionella städfirmor har god vana av att jobba i miljöer där extra varsamhet krävs. Många gånger är det därför ett bättre alternativ att låta proffsen sköta städjobbet än att själv härja runt bland alster, lådor och ställningar.
Glöm inte bort att lokalen förutom att vara välstädad även bör kännas “rätt” utifrån din stil som konstnär. Ibland kan en avskalad och minimalistisk miljö vara helt rätt medan det andra gånger passar bättre med en mer ombonad lokal.
Rätt besökare
Du bör noga tänka ut en strategi när det gäller utställningens besökare för att säkerställa att rätt människor tar del av din konst. Det handlar trots allt om att skapa ett lyckat event både när det gäller upplevelse och försäljning. Ställ följande frågor i tidig planeringsfas:
- Vem vill jag nå ut till?
- Vem har råd att köpa min konst?
- Vem har möjlighet att komma?
När du fått en god bild av den potentiella besökaren kan nästa planeringsfas ta vid; nämligen inbjudan. Det vill säga den formella inbjudan du sänder eller delar ut personligen. Samarbetar du med ett galleri kan inbjudan göras i samråd för att säkerställa att innehållet lämpar sig för alla parter.